Viorel Mardare, „ambasadorul” Atelierului Prodan

„Go on. fruits of Moldova”, spotul cu cel mai puternic impact în 2015

22/02/2016

Face parte din echipa Atelierului de cinci ani. Până a alege să guste din lumea regizorală, a ales să facă jurnalism. Zice că a fost un pas greşit, deşi colegii săi îl admiră pentru spiritul său jurnalistic şi pentru capacitatea de a le cunoaşte mereu pe toate. E meritul şi vastei culturi generale de care dă dovadă. Jurnalismul a fost urmat de Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, unde Viorel l-a avut ca mentor pe Valeriu Gagiu, iar pasiunea pentru film, după absolvire, s-a oglindit în „a crea film prin publicitate”. „Prin fiecare publicitate, vreau să construiesc o mică poveste şi să fac un mic film, fie el şi de 30 de secunde”, spune Viorel.

Spotul „Go on. Fruits of Moldova”, regizat de Viorel Mardare, este menţionat printre cele mai bune spoturi ale anului 2015 pe Youtube, cu peste un milion de vizualizări. Un spot care a trecut hotarele şi care poate concura cu un film de scurt metraj, dezvăluind lumii întregi valorile şi felul de a fi al ţăranului moldovean.

„Go on. Fruits of Moldova” s-a bucurat de un ecou prelung, fiind activ distribuit de agenţii de ştiri din Rusia, Ucraina, Belarus, România și alte ţări, comentat intens pe reţelele de socializare şi pe alte surse on-line. Sensibilizând publicul larg, „Go on. Fruits of Moldova” este o carte de vizită pentru ţara noastră, ceea ce se dorea a fi.

A fost primul concept pe care l-a propus Viorel Mardare pentru spot, în cadrul unei campanii de promovare a fructelor din Moldova şi pe care l-a povestit colegilor între două fumuri de ţigară. Ideea a luat foc din prima.

Viorel, ai mizat pe piesa lui mercury știind că va aduce succesul sau nu a fost un pas intenţionat atunci când ai asociat ideea cu piesa respectivă?

De fapt, eu nu sunt convins că dacă aş fi ales o altă piesă din rockul mondial, una la fel de răsunătoare pe timpuri, cântată de ţăranii noştri în limba engleză, n-ar fi explodat exact aşa. Eu însă am o dragoste aparte pentru cântecul acesta, pentru că, în '92, anume prin el l-am descoperit pe Freddie Mercury.

Care a fost misiunea încredinţată acestui spot?

Spotul a fost creat anume pentru a fi răspândit pe internet. El a fost conceput nu atât pentru piaţa internă, cât pentru străini, să vadă străinii cum suntem noi sau să vadă acest manifest al ţăranilor noştri. Evident, am vrut foarte mult ca şi-n ai noştri să se trezească o doză de mândrie. Dar noi mizam să ne audă peste hotare. Şi ne-au auzit. Sunt milioane de vizualizări.

Ce ingrediente sunt necesare unei publicităţi ca să impresioneze publicul moldovean?

Eu cred că pe publicul nostru îl sensibilizează foarte mult când vede oameni adevăraţi, adică oameni de-ai noştri. Din păcate, în publicitate se încearcă foarte mult să se evite omul adevărat, fiindu-ne ilustrate nişte valori comportamentale care nu coincid cu ale noastre. În acelaşi timp, foarte mulţi fac greşeala să cadă în vulgaritate exploatând imaginea moldoveanului. Am avut posibilitatea să vedem şi spoturi despre „eu ţin bani în bancă”, vorbind despre borcan şi tot felul de ţărănisme, rusisme, care, în opinia noastră, nu sunt acceptabile. Adică, dacă e vorba să îi arătăm pe ai noştri, oricum trebuie să îi arătăm frumos. Ne lipsesc poveştile şi istoriile despre noi.

Au fost momente pe care le-ai gândit iniţial altfel şi apoi le-ai schimbat?

În faza iniţială, spotul era complet acompaniat cu chitare, graţie băieţilor de la Snails, care m-au ajutat foarte mult cu acompaniamentul, şi au făcut o muncă foarte bună, dar tot spotul, cap-coadă, era acoperit cu chitare şi, din punct de vedere muzical, se auzea foarte bine, dar se pierdea o valoare pe care eu cred că nu am simţit-o la timp şi Viorica Meşină a reuşit să mă convingă că pe 2 / 3 de spot trebuie scoase chitarele, iar produsul – transformat dintr-un videoclip într-un filmuleţ.

Text: Doina Popa,

Foto: Arhiva Atelierului Sergiu Prodan






comments powered by Disqus