Radu Chivriga: Scriem istorie în mass-media din țară şi acest fapt ne motivează

Omul anului 2015 la categoria „Jurnalism on-line” în versiunea VIP magazin

10/02/2016

În 2009, tinerii Moldovei îşi strigau în piaţă opoziţia faţă de regimul politic. Au refuzat să mai tacă şi acest fapt a însemnat un moment istoric pentru ţară. Alţi câţiva tineri, toţi bloggeri, în acelaşi 2009, adunaţi pe o bancă dintr-un parc al capitalei, au pus bazele unu proiect inedit pentru mass-media din ţară – Privesc.Eu. Au refuzat să mai stea cu ochii închişi. Au provocat întregul mediu on-line şi întreaga societate să îi deschidă. Astfel, Privesc.Eu a reuşit să educe un consumator care face diferența între manipulare și informație veridică, direct de la sursă. Astăzi, consumatorii de internet știu că dacă se întâmplă ceva în țară, pot accesa Privesc.Eu și pot urmări în direct evenimentul, având şi posibilitatea comunicării, a exprimării pe chat. Este un succes și o componentă a dezvoltării europene a țării noastre. Este şi un succes al acelui grup de tineri. Ce înseamnă Privesc.Eu dincolo de un proiect on-line şi cum a ajuns la actualele performanţe, aflăm din primă sursă, de la cofondatorul şi actualul CEO Privesc.Eu, Radu Chivriga, desemnat „Omul anului 2015” la categoria „Jurnalism on-line” în versiunea VIP magazin.

De unde începe pasiunea ta pentru audiovizual şi când, cum a luat naştere fondarea Privesc.eu?

Inițial am fost blogger și, pe pagina virtuală, am scris primele texte. Cunoscând mulți tineri cu inițiativă, am copt ideea unui proiect inedit pentru mass-media din țară. Așa că Privesc.Eu a apărut într-o perioadă tulburătoare pentru Republica Moldova, pe data de 5 iulie 2009 am clădit prima cărămidă a proiectului nostru. Pe parcursul acestor ani, setea de informație și pofta de a afla mai multe ne-a adus acolo unde suntem în momentul de față.

La început, am fost doar doi operatori și mergeam la cele mai importante evenimente. Pe parcurs am reușit să ne extindem astfel încât am ajuns să avem o echipă compusă din 15 persoane, pe care eu am ajuns să o coordonez. În prezent, transmitem și zece evenimente concomitent, chiar și 30 într-o zi. Aici vorbim atât de Republica Moldova, cât și de România.

Ce şi-a propus iniţial să fie Privesc.Eu şi ce înseamnă în prezent? Mă refer şi la spectrul de servicii. Evoluţia sa ţi-a depăşit aşteptările?

Activitatea acestui proiect, atât la început, cât și în prezent, se bazează pe două direcții primordiale: streaming video live de la o multitudine de evenimente, organizate în societate – viața politică, economică, culturală etc., prezentate live, fără distorsionarea mesajului; interacționarea în mod direct cu utilizatorii site-ului prin intermediului chatului pentru a asigura comunicarea directă și fără de intervenții subiective între ei și organizatorii acestor evenimente.

Acum, pe lângă activitatea de transmisiuni în direct pe care le realizăm, Privesc.Eu oferă și servicii de transcriere textuală a evenimentelor care au fost live și, mai nou, a elaborat o agendă a evenimentelor publice care au loc în întreaga țară.

Desigur că ne-a depășit așteptările. Acum mai bine de șase ani, știam că începem să scriem istorie în mass-media din țară, dar nu ne-am imaginat că Privesc.Eu va ajunge în casele și oficiile a sute de mii de moldoveni aflați atât în țară, cât și peste hotare.

Ce calităţi ai educat în propria persoană pentru a reuşi în afaceri?

Curaj, corectitudine, insistență, răbdare, dar și, desigur, aptitudini de lider – de la vârsta de 22 de ani, coordonez o echipă și în asemenea condiţii devii indubitabil o persoană responsabilă. Iar acest lucru m-a maturizat timpuriu, făcându-mă să reușesc în domeniile business și new media.

Care este misiunea principală pe care ţi-ai propus-o prin promovarea şi desfăşurarea proiectului Privesc.eu?

Consumatorii de informație, în special tinerii, mereu sunt în căutare de idei noi și evită utilizarea în comun a informației denaturate de pana jurnalistică și preferă să devină participanți la eveniment și să joace un rol aparte în procesul decizional. În acest context, mass-media din R. Moldova nu oferă nicio șansă ca cetățenii să fie direct implicați în evenimente și să se expună direct pe marginea acestora. Există nevoia acută a unor proiecte care ar putea implica cetățenii în mod direct  în procesul de luare a deciziilor în diferite domenii de dezvoltare a societății: politic, economic, cultural, viața socială etc. Toate acestea, în scopul de a contribui la dezvoltarea, la democratizarea și, nu în ultimul rând, la integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană.

De asemenea, informația inedită privind proiectele, legile sau deciziile aprobate de către structurile de stat: ședințele primăriilor, ședințele guvernului, ședințele parlamentului și alte conferințe, evenimente nu mai puțin ponderabile, ar trebui să ajungă cât mai rapid și în modul cel mai accesibil la populația țării, îndeosebi în regiunile rurale sau chiar peste hotare.

Toate aceste necesități  au fost realizate, atât teoretic, cât și la modul practic de către fondatorii Privesc.Eu. Inițial, a fost creat proiectul conceptual și tehnic, apoi a fost dat startul unui proiect inovator și inedit pe piața media autohtonă: lansarea unui proiect on-line inovator, dotat cu cele mai moderne elemente tehnologizate de transmisiuni a datelor video în timp real.

Pentru tine contează să fii o persoană publică? Sau preferi să creşti popularitatea doar pentru brand?

Eu nu tind să fiu o persoană publică, mai degrabă un cetățean care contribuie activ ca cetățenii să afle cât mai rapid și transparent despre cele mai importante decizii care se iau în țară. Deși nu prefer viața publică, numele meu se asociază, volens-nolens, cu Privesc.Eu. Consider că notorietatea brandului crește zilnic, asta o demonstrează statisticile noastre. Cred că e foarte important ca fiecare om care află despre Privesc.Eu să știe că în spatele acestui brand se află o echipă muncitoare și corectă.

Vorbeşte-mi despre extinderea proiectului în România. Ce servicii oferiţi acolo?

Pe piața din România, Privesc.Eu a apărut la începutul anului 2011. A fost mai mult o provocare pentru noi, dat fiind faptul că piața media din România e mult mai mare, mai transparentă  și concurența este acerbă. Coordonez echipa din România de-aici, ceea ce face misiunea dublu complicată. Recunosc, acolo ne-a luat mai mult timp pentru a face din Privesc.Eu un brand solicitat la cele mai importante evenimente, dar și de cei mai importanți actori politici și sociali. Cu toate acestea, am realizat multe, muncim pentru a atinge noi obiective.

Prin ce 2015 a devenit un an important în activitatea ta?

Fiecare an este important în activitatea mea, fiindcă am obiectivul de a realiza de două ori mai mult decât în anul precedent. Mă refer aici atât la numărul de transmisiuni în direct, clienți, dar și la statistica în continuă creștere. De asemenea, anul 2015, fiind un an electoral în Republica Moldova, a fost unul aglomerat, dar am reușit să-i facem față cu brio.

În actualul mediu de politizare a mass-media, cum reuşiţi şi cum aţi reuşit până în prezent să fiţi independenţi?

Privesc.Eu nu a fost, nu este și nu va fi niciodată un proiect afiliat politic, atât timp cât va fi coordonat de actuala echipă. Probabil încă un motiv că Privesc.Eu a ajuns acolo unde este acum este faptul că suntem echidistanți și le acordăm spațiu tuturor actorilor politici. Niciodată nu am favorizat sau refuzat anumite evenimente sau clienți.

Care a fost cea mai mare audienţă înregistrată de site în 2015?

Cele mai mari audiențe înregistrate pe parcursul anului 2015 au fost în zilele ședințelor parlamentare în care s-au discutat cele mai importante subiecte de ordin politic pentru istoria Republicii Moldova și anume: acordarea votului de încredere pentru guvernele Leancă, Gaburici și Streleț; votul de ridicare a imunității deputatului Vlad Filat. În urma acestor ședințe, am constatat că nici cele șapte servere pe care le aveam atunci în Republica Moldova și peste hotare nu sunt de ajuns pentru a satisface pofta însetată a vizitatorilor noștri de a privi în direct evenimentele transmise live. Drept urmare, am procurat câteva servere noi.

Este estimată cifra transmisiunilor live pentru 2015 sau pentru întreaga activitate Privesc.eu? Dacă da, care e aceasta?

Totalurile pentru anul 2015 încă nu au fost făcute, fiindcă de obicei le facem în lunile februarie-martie ale anului următor, însă pe parcursul întregii activități a proiectului Privesc.Eu au fost transmise peste 23 000 de evenimente, care au însumat circa 17 000 de ore. Un simplu calcul arată că arhiva video Privesc.Eu poate fi difuzată 24/24 timp de aproape doi ani.

Ce impact direct asupra societăţii are activitatea desfăşurată de Privesc.eu?

Suntem siguri că pe parcursul celor aproape șapte ani de activitate am reușit să educăm un consumator care face diferența între manipulare și informație veridică direct de la sursă. Consumatorii de internet știu că dacă se întâmplă ceva în țară, pot accesa Privesc.Eu și urmări în direct evenimentul. Este un succes și o componentă a dezvoltării europene a țării noastre.

Există concurenţă pe piaţă pentru ceea ce faceţi voi?

Privesc.Eu a fost ideea inedită a unor bloggeri și activiști on-line. De-a lungul activității noastre, ideea a fost clonată nu o singură dată, dar nimeni nu a reușit să atingă performanțele noastre. Echipa, mai ales la nivel tehnic, are întotdeauna idei inovatoare care demonstrează că Privesc.Eu rămâne liderul incontestabil pe piața transmisiunilor live din Republica Moldova. Desigur, ceea ce ne deosebește de alții este neafilierea politică.

În lipsa cărui detaliu n-ar fi mers totul la fel de bine?

Cel mai important detaliu este echipa. Fără simțul echipei și fără colegii mei, care se implică activ în munca lor zi de zi, totul ar fi fost altfel.

Text: Doina Popa

Foto: Arhiva personală

 

 






comments powered by Disqus