Dumitru Ciorici: „Câștigă cel care sortează mai bine informația”

Despre presa viitorului, alegerile din 2014 și succesul în mass-media

16/12/2014

Rasputin.md a discutat cu Dumitru Ciorici despre ce ne așteaptă în domeniul mass-mediei în următorii ani, de ce victoria lui Klaus Iohannis nu se datorează rețelei „Facebook” și pe ce s-a bazat succesul portalului de știri UNIMEDIA, unde Dumitru este cofondator și muncește alături de o echipă tânără și entuziastă.

Care sunt rolurile presei în viziunea ta?

Eu sunt adeptul formulei propuse de BBC – a informa, a educa, a distra (inform, educate, entertain). Şi încerc să o aplic pe cât de mult posibil în activitatea instituției noastre media. Doar că, printre provocările actuale ale presei, se evidenţiază tot mai tare modul de a „împacheta” informația. Scriam și pe blogul meu, dumitruciorici.com, despre asta: Nu mai este suficient să faci jurnalism de calitate, este cel puțin la fel de important să știi cum să „împachetezi” informația: http://dumitruciorici.com/2014/07/01/nu-mai-este-suficient-sa-faci-jurnalism-de-calitate/

Dar acesta e un alt subiect despre care putem vorbi ore în șir.

Cum rămâne cu presa de bulevard?

Știrile despre viața mondenă și cancanurile prind bine în ultimii ani, dar nu ar trebui să fie o prioritate pentru jurnalism. Unele dintre aceste materiale au dreptul la viață, dar majoritatea lor impun societății o agendă falsă, promovând non-valori ale căror consecințe le vom vedea mai târziu. Acest tip de jurnalism, de fapt, nici nu știu dacă îl pot numi jurnalism, va continua să existe, dar depinde de societate, de modul în care ea îl acceptă. Or, în unele societăți, acest tip de reviste/site-uri are o audiență sporită, în altele însă, mai puțin.

Hai să discutăm și despre UNIMEDIA, care a ajuns portalul de știri nr. 1 din Moldova, înregistrând un record de audiență impresionant. Care e garantul succesului în presa online și cum e să menții și să dezvolți acest succes?

Formula succesului desigur că nu există. Cineva spunea că succesul înseamnă 90% muncă, 9% inspirație și 1% noroc. Eu aș subscrie acestei formule, pentru că UNIMEDIA nu a avut acest succes peste noapte, nu au dat buzna vizitatorii de ieri până astăzi pe site. Pentru acest rezultat, s-a muncit cel puțin nouă ani. Nouă ani e o viață de om! De aceea, sunt sigur că oricine depune mai mult efort și stăpânește bine un domeniu urmează să aibă succes. Din păcate, mulți renunță la talentele lor prea devreme și succesul nu le apare.

Cum a apărut, de fapt, UNIMEDIA?

În 2005 Facebook nu exista, Youtube nu era o temă pentru discuții în general pentru Moldova, ca și pentru o mare parte din lume. Ceea ce conta atunci era Google, Yahoo și jocurile online.

Pe atunci, noi eram o echipă care edita un ziar pentru tineri („Asta DA”). Mi-a venit ideea de a face un site de știri. În România exista site de știri, iar noi nu aveam. De fapt, era unul, se numea Azi.md, dar pe el apăreau cinci știri seara, după ora 17:00. Atât.

Ideea noastră era să facem un site pe care să apară știri permanent. Împreună cu echipa, fondatorii care sunt acum, am pornit pe o cale necunoscută, dar care ne pregătea multe provocări și răsplată pentru îndrăzneală.

Când ați început să resimțiți tu și echipa ta succesul pe potriva efortului depus?

Primul val de entuziasm l-am avut la doi ani după lansarea site-ului, în 2007, când au avut loc alegerile primarului de Chișinău. În acea zi, de la 200 de vizitatori am ajuns la 1700 într-o zi, am sărbătorit cu șampanie (zâmbește). Ni se părea o cifră astronomică, ca peste doi ani să aflăm că asta este foarte puțin. În 2009, după protestele din centrul capitalei, UNIMEDIA a înregistrat un nou record – circa 15 mii de vizitatori unici în zilele alea zbuciumate.

Pe cât de mult ne încerca sentimentul fricii din cauza conjuncturii, pe atât de mult entuziasm era în venele noastre, pentru că în câțiva ani atât de mulți oameni au ajuns să ne urmărească. Asta a fost combustibilul care ne-a dat putere să depunem și mai mult efort, și mai mult suflet. Până la acel moment, nu câștigam niciun ban din proiect, dar munceam cu entuziasm, dependenți încă de banii părinților, care ne întrețineau cu mâncare, și fericiți că avem parte de prieteni de nădejde, ale căror sfaturi și încurajări ne dădeau puterea să mergem mai departe. Proiectul a început să devină profitabil abia în 2010. La alegerile din acel an am atins un nou record – deja peste 20 - 25 de mii de vizitatori unici pe zi. Atunci ne minunam că recordul din 2007 este o nimica toată pe lângă potențialul existent. În perioada alegerilor parlamentare din acest an, am înregistrat circa 140 de mii de vizitatori unici, o cifră foarte mare pentru Republica Moldova și chiar pentru Europa de Est.

Deci, mi-e greu să dau un răspuns exact când a fost momentul succesului nostru. Important este că l-am dobândit. Pentru asta, trebuie să fii permanent „în priză”, or, în presa online, e riscant să-ți permiți momente de respiro, căci te îngroapă concurenții.

E chiar atât de acerbă concurența în presa online?

Sigur că da. Noi avem mulți concurenți pe piața locală, și e normal să urmărim ce fac ei. Nu exclud faptul că unii dintre ei ar putea înregistra mult mai mulți vizitatori în anumite perioade decât UNIMEDIA. Dar, pentru publicul larg, știrile sunt anume aici, și nu pe alte site-uri. Cel puțin, așa vreau să cred.

Cum ajungea lumea să afle despre site-ul vostru într-o perioadă în care Facebook nu exista și nici Youtube nu era utilizat în Moldova?

Trimiteam e-mailuri prietenilor. Pe acea vreme, cea mai populară metodă de comunicare era Yahoo Messenger și distribuiam mesaje pe grupurile de pe Yahoo despre apariția unui nou site. Și, după cum am spus, în 2007 am obținut primul rezultat valoros, care a fost ca un semnal că trebuie să muncim serios. Din acel moment am făcut reorganizări. În 2008, pentru prima dată, am angajat încă o persoană. Am fost primii care am difuzat știri online în timpul zilei și, prin asta, am atras publicul, care nu mai avea răbdare să aștepte buletinele de știri la televizor. Acum, slavă Domnului, pe piața media există o mulțime de ziare și reviste online, deci o grămadă de informație.

Că tot veni vorba de abundența site-urilor, a ziarelor și revistelor online, cum face față portalul vostru de știri unui flux atât de mare de informație, indiferent că provine din țară sau din străinătate?

Dacă până în 2009-2010 ne-am plâns că nu avem acces la informație, acum paradigma timpului s-a schimbat și avem atât de mult acces la informație, încât deja ne trebuie cineva care să o sorteze. Iată de ce Facebook este atât de popular: în spatele lui stau oameni și motoare care sortează informația pe care tu ai vrea să o vezi. Ele îți studiază viața online și îți furnizează actualizările, fotografiile sau postările de pe anumite site-uri cu care tu interacționezi mai des.

În același timp, au succes acele site-uri care reușesc să sorteze foarte bine informația, selectarea ei fiind o mare provocare pentru actualii utilizatori de internet. De aceea, acel produs media care reușește cel mai bine să facă un sumar al știrilor atrage mai multă audiență. Deci, câștigă cel care o face cel mai bine. Referitor la UNIMEDIA, chiar cred că e un motor de sortare destul de călit, indiferent că e vorba despre informația din străinătate sau cea locală. Și, deși riscăm să fim blamați pentru că am ignorat unele știri în favoarea altora, continuăm să ne respectăm politica editorială.

De ce sunteți criticați de obicei?

Din păcate, online-ul este un mediu în care viteza contează foarte mult, iar tot ce e făcut în viteză înseamnă și multe erori. Cândva, eram criticați din cauza designului, din cauza textelor cu multe greșeli, a materialelor insuficient documentate. Nici acum nu suntem perfecți. Dar tindem spre perfecțiune și orice critică ne face să ne dorim a fi mai buni.

Luna noiembrie a fost luna alegerilor. Victoria lui Klaus Iohannis s-a datorat nu în ultimul rând promovării sale în mediul online. Cum au stat lucrurile la noi la acest capitol?

Nu cred că victoria lui Iohannis s-a datorat internetului, ci votului de blam, adică un vot împotriva lui Victor Ponta.

Numărul imens de fani acumulat de Klaus Iohannis pe Facebook se datorează unei imagini oneste și unei campanii în mediul virtual foarte bine puse la punct. Deci, În spatele imaginii lui Iohannis au stat oameni profesioniști.

În ceea ce privește Republica Moldova, cred că noi vom putea ajunge la același nivel peste patru ani, când mediul online va fi  foarte influent într-un proces decizional cum este electorala. La noi, online-ul a avut rolul de a distorsiona informația, de a face știri pentru promovarea sau denigrarea anumitor partide politice. Așa am văzut eu campania electorală.

Facebook-ul începe să fie utilizat mai activ, însă numărul mic de fani ai politicienilor din Moldova este cauzat de activitatea politică slab apreciată de cetățeni. După cum am văzut din rezultatele alegerilor, societatea este foarte divizată, nu are încredere majoră în niciun politician. De aceea și valul pe Facebook nu a fost atât de puternic.

În zilele alegerilor bateți recordul la numărul de vizitatori, dar într-o zi obișnuită câți vizitatori înregistrați?

Într-o zi obișnuită ajungem să înregistrăm între 40 și 45 de mii de vizitatori unici.

Dar fideli?

Fiindcă veni vorba de fidelitate, pot spune că UNIMEDIA este produsul care înregistrează probabil printre cele mai înalte rate de fidelitate în topul site-urilor din Moldova. Rar îți este dat să vezi că 90 la sută dintre oamenii care intră pe site o fac în fiecare zi.

Totuși, în mediul online nu prea există rată de fidelitate, omul ajunge aici întâmplător, ori că a văzut pe Facebook o știre, ori i-a transmis-o cineva. În cazul nostru, oamenii știu că găsesc aici informații nepărtinitoare, expuse pe înțelesul cetățeanului.

Cu câți bani ați pornit UNIMEDIA și care a fost cea mai valoroasă investiție în această afacere?

De fiecare dată când sunt întrebat despre acest subiect, răspunsul e destul de amuzant. Investiția cu care am pornit afacerea este, de fapt, o datorie. Ziarul „Asta DA”, despre care ți-am vorbit anterior, a fost un adevărat eșec. În perioada în care îl editam, am adunat foarte multe datorii, circa 60 de mii de lei. Deoarece nu mai avea sens să continuăm în acest ritm, am închis ziarul și ne-am concentrat pe online. Toți banii acumulați până prin 2011 au mers pentru achitarea acestor datorii. Abia după asta am început să avem salarii. Deci, în UNIMEDIA nu am investit atât bani, cât timpul nostru, entuziasmul și energia…

Cum rămâne cu investiția în oameni?

Noi niciodată nu am fost apți să concurăm la nivel de salariu cu marile companii media, TV, care ofereau salarii duble sau triple. Din acest motiv, am pierdut foarte mulți oameni care după ce creșteau în cadrul redacției noastre, erau foarte ușor sesizați și ademeniți de companiile concurente. Și unica noastră soluție a fost să investim mult în echipă.

Cu ce proiecte de viitor ne va uimi UNIMEDIA?

Nu vreau să dau multe detalii despre asta, dar avem planuri mari. Încercăm să trecem la un nou nivel și ne-am dori să facem mai multă producție video, să mutăm televiziunea din formatul clasic în formatul online. Acest lucru este și costisitor, și foarte greu, dar nu și imposibil.

Ce loc ocupă investigațiile jurnalistice în sfera planurilor de viitor a portalului UNIMEDIA?

Îmi plac foarte mult investigațiile jurnalistice și am un respect aparte pentru jurnaliștii care le fac. Partea proastă e că pentru a face o investigație, ai nevoie de un timp extins, în comparație cu producerea unei știri. Online-ul este mediul în care depinzi foarte mult de audiența  pe care o ai. În contextul actual, nu avem luxul, cel puțin noi, să producem o investigație pe săptămână, pentru că asta nu se răscumpără în materie de încasări economice la sfârșitul lunii.

Totuși, sper să ajungem și la momentul când încasările noastre ne vor permite să direcționăm o parte din fonduri pentru o persoană sau o echipă care să se ocupe doar cu investigații.

Se pare că presa online și-a câștigat titlul de presă a viitorului. Ce se va întâmpla cu presa scrisă sau cu cea de televiziune și radio?

Cred că nimeni nu poate să dea un răspuns sigur în acest sens. Dar, fără îndoială, presa va fi într-o legătură foarte strânsă cu internetul. Dacă urmărim cum se citesc ziarele astăzi, vedem că a scăzut foarte puternic popularitatea lor, pe când știrile online, dimpotrivă, câștigă un rating tot mai mare.

Televiziunea își păstrează doza de audiență, dar este în descreștere.

Știrile le vom citi probabil la televizor, mai ales că televizoarele de ultimă generație pot fi conectate la internet. Chiar și eu deschid UNIMEDIA de pe televizor. Sunt sigur că asta vor face foarte mulți oameni în viitorul nu foarte îndepărtat.

Pe de altă parte, oamenii preferă să citească știrile de pe dispozitivele mobile. Mai toată lumea are un smartphone de pe care intră pe internet. Ponderea vizitatorilor care accesează internetul de pe device-urile mobile crește foarte rapid.

În prezent, circa 20-30 la sută dintre consumatorii de produse media ajung la ele utilizând telefonul mobil.

Cum să găsești mijlocul de aur dintre știrile de calitate și cele „mai ieftine”, care, să recunoaștem, sporesc audiența?

De cele mai multe ori, conținutul care costă bani și care este de calitate nu-ți aduce încasări și nici măcar nu se răscumpără. Cu toate acestea, noi am încercat cât am putut să investim în conținutul de calitate. Și o să vedeți că, în comparație cu majoritatea site-urilor de știri din Moldova, UNIMEDIA are echipe de teren video, are un ministudio web, face o emisiune zilnică și interviuri săptămânale, care nu se răscumpără nici până în ziua de azi la nivel economic.

Formula perfectă în care să fii în vogă și să produci conținut de calitate nu există, este cea pe care o simți tu, în limitele bugetului de care dispui.

Cum e tânăra generație de jurnaliști comparativ cu veteranii?

Este bine că noi țintim sus, dar, în același timp, ar trebui să fim atenți la esența lucrurilor. Din păcate, în Moldova avem mulți jurnaliști și mai puțin jurnalism. Asta se întâmplă din cauza pregătirii slabe a tinerei generații, care are acces imediat pe platformele mari pentru a se exprima. Or, în țările occidentale ajungi un jurnalist cunoscut după ani de experiență. La noi, din păcate, se poate întâmpla ca un tânăr care a absolvit ieri facultatea de jurnalism și are cunoștințe slabe, în primul rând de română, a doua zi să fie angajat și a treia zi să-și publice textele în diferite medii. Un jurnalist bun devii după ani de muncă, autoperfecționare, ani în care înveți de la cei maturi, și nu în două luni.

Sfatul meu pentru ei ar fi ca, în prima jumătate a activității în acest domeniu, să se concentreze pe studierea profundă a limbii române, să-și dezvolte simțul autocritic, curiozitatea, să citească mult și să urmeze exemplele frumoase de la jurnaliștii maturi. Altfel, ne vom pune mâinile în cap, consternați de halul în care a ajuns jurnalismul în Moldova.

Crezi că declinul despre care vorbești ar avea vreo legătură și cu faptul că, după 2009, presa a devenit mai liberă?

Presa este, poate, mai liberă, dar nu liberă. Până în 2009, presa era cenzurată, aveam foarte puține canale media. Acum avem foarte multă presă, dar majoritatea este controlată politic. Avem mai multe opinii, dar dictate de patronii instituțiilor media. Inflația de jurnaliști s-a produs după 2010, când s-a înregistrat un adevărat bum de televiziuni și instituții media. Toată lumea avea nevoie de jurnaliști și nu s-au mai uitat la experiență și studii. Până în 2009, jurnalismul nu era deloc atractiv, era prost plătit și trebuia să dai dovadă de profunzime, nu să scrii doar titluri de scandal.

Cât este de provocator sau dificil să reprezinți un portal de știri independent?

Este o mare provocare și mă bucur că noi am făcut față până acum. Aceasta este politica editorială a companiei noastre din 2007. Am reușit să ne păstrăm un grad de independență sporit și datorită faptului că am fost primii, am fost cei mai rapizi și imparțiali pe cât posibil. Am călcat și pe greble, recunosc acest lucru. Ne-am creat o imagine de produs corect și independent, atractiv și pentru agențiile de publicitate. Atunci când un produs este afiliat politic, nu toate companiile de publicitate vor să-și plaseze publicitatea aici, ceea ce înseamnă venit ratat. Noi am păstrat acest echilibru în toate electoralele, în comparație cu alte instituții de presă, fapt care ne-a adus și beneficii financiare. Asta e provocarea și pentru alte produse.

Când am întrebat despre provocare, aveam în vedere și propunerile de a vinde produsul UNIMEDIA unui partid politic?

Propuneri de a vinde un produs sau altul au existat de multe ori. Zvonurile referitor la acest subiect, de obicei, apar în timpul campaniilor electorale. Noi am avut tentativa de a vinde produsul UNIMEDIA în 2010 și era cât pe ce să-l pierdem în totalitate. Într-un final, am răscumpărat UNIMEDIA și ne-am spus că nu mai intrăm în astfel de „afaceri”. Dacă vor exista oferte de cumpărare pentru produsele  noastre, le vom analiza și dacă toți acționarii UNIMEDIA vor fi de acord cu termenii și condițiile eventualelor oferte, fiți siguri că vom face public acest lucru.

Când îți faci timp pentru viața personală și ce face parte din ea?

Au fost perioade când viața personală, practic, nu exista, pentru că viața publică era atât de tumultuoasă și activitatea profesională cerea implicare sută la sută. Aceste perioade revin uneori, dar, cu timpul, am înțeles cât de importante sunt momentele pe care le trăiești pentru tine, când ai grijă de tine și de sănătatea ta.

Așa că le recomand tututor să acorde mai multă atenție sănătății. Noi, generația secolului XXI, suntem condamnați să lucrăm la calculator. Efectele negative nu le vom vedea imediat, ci peste cinci-zece ani. Atunci, va fi prea târziu să avem grijă de sănătatea noastră.

 

Text: Olesea Buianovscaia

Foto: Victor Buzu






comments powered by Disqus