Totul despre fonturile din C.V. și din scrisoarea de intenție

Dacă ești o persoană experimentată, folosește Garamond

04/05/2016

Un C.V. și o scrisoare de intenție ar trebui să reflecte tot ceea ce ai mai bun de oferit pentru angajator. Iar fontul, după cum afirmă specialiștii care văd zeci de astfel de documente pe zi, spune mai multe despre tine decât ai crede. Revista CARIERE îți dezvăluie cum sunt văzute cele mai populare fonturi.

„Să utilizezi Times New Roman” în scrisoarea de intenție ori în C.V. este ca și cum te-ai duce în trening la respectivul interviu. OK, poate este o metaforă puțin cam exagerată, dar după zeci de ani în care acest font a fost utilizat cu predilecție, dacă nu chiar exploatat, este timpul să ieșim din tipare. Avem cu ce? 

„Helvetica arată neutru”, spun recruiterii. Arată profesional, curat și tot ceea ce este scris cu acest font este lizibil.

Alte fonturi apropiate acestuia, dar care pot fi folosite cu același succes, ar putea fi Sans-Serif ori Proxima.

„Sans-Serif are un aspect mai delicat, spre deosebire de Helvetica, un font care pare mai rigid”, spun specialiștii.

Dacă ești o persoană experimentată, folosește Garamond. Spațierea cuvintelor și a literelor face parcurgerea textului foarte ușoară, astfel încât, dacă vrei ca recrutorii să treacă mai repede peste o frază ori un aspect al vieții tale profesionale, cu siguranță nu vei reuși cu acest font.
 
În schimb, dacă vrei să fii elegant, încearcă Didot. Fontul e bun pentru un job în artă, creație, dar nu pentru domeniile de genul IT.
 
Îți inviți recrutorul la nuntă? Acesta ar fi singurul motiv pentru care ai putea utiliza acest font. Nici Zapfino, și nici alte fonturi de acest tip nu sunt potrivite. Sunt greu de citit și nu exprimă absolut nimic potrivit unei candidaturi pentru un job.
 

Ți-ai redactat cumva documentele la o mașină de scris? Dacă nu, atunci nu ai de ce să pretinzi că ai fi făcut-o. Courier nu este fontul la care să te uiți atunci când aplici pentru un loc de muncă.
 
Un amănunt important în așezarea textului și o întrebare pe care ne-am pus-o toți de multe ori este: cât de mică sau de mare să fie litera?

În primul rând, trebuie să înțelegi că dimensiunea unui font o alegi în principal pentru lizibilitate – cât de ușor va fi de citit textul.

În al doilea rând, dimensiunea fontului ales depinde de mediul pe care îl vei prezenta. Pentru asta, ai două aspecte principale de care trebuie să ții cont: textul tău este pentru print? Sau pentru web? Pe ecran, deci pe web, rezoluția este mică – de obicei 72 sau 96 dpi (dots per inchi – puncte într-un inch), iar o mărime lizibilă pentru oricine pe un ecran este de 12 puncte. Dimensiunea de 12 puncte pe computer a fost folosită încă de la primul Macintosh (1983) și până acum a rămas un standard.

La print însă, rezoluțiile sunt mult mai mari – chiar și cea mai ieftină imprimantă laser, pe hârtie slabă, are 600 dpi, iar dimensiunea la care putem citi este mult mai mică.
 
Dimensiunea standard pentru print este de 10 puncte. Multe publicații folosesc fonturi de 9 puncte, iar multe cărți de vizită chiar 7 sau 8 puncte.
 
Cea mai mare parte a ceea ce citim este corpul de text. Se spune că în corpul de text intră fonturile mai mici de 14 puncte, deși standardul este 10 puncte. În general, vom găsi blocurile de text undeva între 9-12 pt.

Dimensiunea trebuie aleasă în funcție de font, mediul de expunere și scopul urmărit. Oricare ar fi situația trebuie să răspundă afirmativ la întrebarea: „se poate citi?”.
 
Emoticoane?
Emoticoanele sunt atât de folosite de când cu amploarea mediului virtual, încât le scăpăm, involuntar, în orice material scris. Își au locul în documentele mai sus menționate? În niciun caz dacă vorbim despre două mâini împreunate care se roagă ori despre o pisică cu ochii în formă de inimioare. Doar dacă lucrezi într-un domeniu creativ, sunt semne care te-ar putea defini în fața angajatorului.






comments powered by Disqus